Akku toimii parhaiten kun se on käytössä. pitkä käyttämättömyys aina altistaa akun tehokkuuden heikkenemiselle. Varsinkin talvella akku joutuu koetukselle, mutta myös kuumat olosuhteet heikentävät akun tehoa. Talvella lämmityslaitteiden käyttö kuluttaa akkua ja lyhyt ajomatka ei lataa akkua riittävästi. Akun varaustila laskee hiljalleen. Tällöin akun lataaminen akkulaturilla aika-ajoin kannattaa muistaa. Akku on täynnä kun sen varaustila saavuttaa 12,8 V. Nykyaikaiset älykkäät akkulaturit analysoivat akun tilan ja latauksen ollessa valmis ilmoittaa siitä valolla. Helppoa!
Akkupojilla huollamme akkusi ja testaame sen toimintakunnon. Tarvikevalikoimistamme löytyy kaapelikengät, napaharjat ja muut huoltoon tarvittavat välineet joten voit myös itse huoltaa akkusi. Myymälöistä saat hyvät neuvot ja vinkit jotta onnistut.
Kausikäytössä olevat akut vaativat säännöllisen ylläpidon, kun ne eivät ole käytössä. Ensimmäisenä akulle kannattaa valita hyvä varastointitila. Parhaiten akku säilyy toimintakuntoisena kun sitä säilytetään kuivassa ja viileässä tilassa, mieluiten +10 asteessa.
Säilytyksen aikana akku tarvitsee myös säännöllistä varaustilasta huolehtimista. Akku on hyvä purkaa ja ladata noin kahden kuukauden välein. Optimitilanteessa akku saataisiin purettua 80 % varaustilaan, noin 12,3 V. Syväpurkua on kuitenkin varottava, sillä se vahingoittaa akkua.
Akkua ladatessa on myös tärkeää tarkistaa akkunesteen määrä ja tarvittaessa lisättävä. Akku on hyvä pitää puhtaana ja kuivana sillä kosteus ja korroosio navoissa voi johtaa pieniä määriä virtaa ja lisätä itsepurkautumista. Irrota navat ja puhdista vaikka teräsharjalla. Napojen puhdistus onnistuu myös näppärästi napaharjalla.
Akun lataaminen vaatii sopivan akkulaturin. Nykyaikaisella laturilla varaaminen on helppoa ja ylilataamisen mahdollisuus on pieni. Oikeaoppinen akun huolto näkyy heti pidentyvällä akun käyttöiällä. Akku tulee aina kiinnittää tukevasti paikoilleen ja varmistettava hyvä tuuletus. Akku on täynnä kun sen varaustila saavuttaa 12,8 V.