Akku unohtuu veneeseen, moottoripyörään ja muihin kesäkauden laitteisiin helposti silloin kuin kaikki toimii, mutta kesäkauden jälkeen talviteloille laitetta/ajoneuvoa laitettaessa on hyvä muistaa akun oikeanlainen varastointi.
Kaikki riippuu lämpötilasta ja akun varauksesta. Akun itsepurkautuminen kasvaa suhteessa lämpötilaan, jos akkua säilytetään lämpimässä sisätilassa se myös tyhjenee nopeammin.
Akkua säilytettäessä kylmässä pitää huolehtia ettei akku pääse tyhjenemään täysin, jäätyessään tyhjä akku rikkoutuu. Täyteen ladattu akku voi kestää parhaimmillaan jopa -60 celsiusastetta.
Sisätiloissa säilyttäessä pitää varmistaa viileä, hyvin tuulettuva tila. Tuuletus estää mahdollisten latauksesta aiheutuvien kaasujen kerääntymisen.
Akun kunto heikkenee jos sitä säilytetään varaukseltaan vajaana. Heikkeneminen johtuu akkulevyjen sulfatoitumisesta. Jossain akkulatureissa on erillinen sulfaatinpoistotoiminto, jossa nopeilla jännitteen ja virran muutoksilla murretaan sulfaattikiteitä ja eheyttää akkua.
Vaikka akku säilyttää varauksensa hyvin kylmässä, ottaa se huonosti varausta vastaan kylmässä.
Tärkeää onkin ladata akku jo “lämpimien” kelien aikaan, ennen kelien viilentymistä ja huolehtia sen varaamisesta talven aikana.
Jos saatavilla ei ole älylaturia, akku tulee purkaa ja ladata 1-2 kertaa talven aikana. Tällöin akku ei kärsi säilytyksestä. Normaalin happoakun itsepurkautuminen on noin 3 % kuukaudessa. AGM-akuissa purkautuminen on hieman pienempi. Viitteellinen itsepurkautuminen on arvioitu +20 asteen lämpötilassa.
Tutustu talvisäilytys-palveluumme ja akkulatureihimme.
Tuki